Projektowanie loga dla firmy dobrze jest zacząć od zbadania rynku. Czyli na przykład od grupy docelowej, do której adresowana jest marka. Warto także rozejrzeć się wśród konkurencji, aby projekt logo nie był podobny do innej marki.
Co dalej?
Pierwszy krok prowadzi nas do drugiego. Czyli w oparciu o to, jakie są oczekiwania grupy docelowej, zastanawiamy się, co chcemy przekazać poprzez logo firmowe. Czy największą wartością jest prostota czy może oryginalność. Logo powinno także wyrażać ducha firmy.
Kolejny krok przed nami, czyli zabieramy się do roboty. Pora nagromadzić na kartce wszystkie skojarzenia związane z marką. Nie należy bać się własnej kreatywności. Im więcej pomysłów, tym lepiej. Dlatego dużo lepiej jest pracować w grupie. W agencjach reklamowych organizowane są tzw. burze mózgów. Dobrze jest też stworzyć mapę myśli.
Jeśli mamy już przygotowanych kilka projektów, powinniśmy przenieść je do komputera. Czyli otwieramy program graficzny i zaczynamy projekt ulotki. Na początku warto robić to w wersji czarno białej, gdyż łatwiej będzie się nam skupić. Dopiero później dodajemy kolory. Zaczynamy od najprostszego projektu pamiętając, że im prostsze logo tym lepsze. Na tym etapie powinniśmy również mieć wiedzę, że projekt ulotki czy loga powinien charakteryzować się również następującymi cechami:
-
uniwersalnością
-
sugestywnością
-
jasnością przekazu
-
ponadczasowością
-
dopasowaniem
Dlaczego projekt logo jest ważny?
Aby odpowiedzieć na pytanie dotyczące istotności projektu logo Łódź należy zastanowić się nad istotą człowieka. Antropolodzy kultury zauważają, że człowiek wykształcił swoje istotne cechy już w czasach archaicznych. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele nas łączy z tym pierwotnym człowiekiem. Szczególnie człowiek XXI czuje się (i ma prawo tak czuć się we współczesnym świecie) zagubiony. Udowodniono, że współcześni ludzie chodzą szybciej niż chodzili w XIX wieku. Ludzie żyją po prostu w biegu.
Wielu z nas nie nadąża i szuka jakiegoś wytchnienia, jakiejś wyrwy w czasie. Podobnie jak ludzie w czasach prehistorycznych czuli się zagubieni wobec niezrozumiałej siły przyrody. I tak jak w pierwotnych czasach uciekaliśmy w magię, zabiegami magicznymi (w tym znakami) próbując oswoić przyrodę, tak współcześnie często przywiązujemy się do marki. Widzimy to na przykład na Facebooku. Ludzie chcą codziennie otrzymywać miłe wiadomości od marki, wiedzieć co u niej słychać. Takim spoiwem łączącym odbiorcę z marką jest właśnie logo dla firmy.
Skąd się wzięły znaki?
Projekt ulotki nie jest wyłącznie wymysłem naszych czasów. Już archaiczni ludzie czuli potrzebę otaczania się znakami. Prehistoryczne znaki były potrzebne człowiekowi do tego, aby poczuć się pewniej w obcym świecie przyrody. Znaki spełniały funkcje magiczne. Mediowały, czyli pośredniczyły między światem doczesnym a paranormalnym. W znakach dopatrywano się znaczenia irracjonalnego. Również dla współczesnych ludzi znaki firmowe pełnią funkcje magiczne. Pozwalają oswoić rzeczywistość, poczuć się bezpiecznie poprzez kontakt z marką. Dlatego marka powinna być rozpoznawalna dla konsumenta.