Artykuły

Promocja małej firmy w internecie – początki

Promocja małej firmy w internecie – początki

Promocja firmy w internecie to wiele kanałów do wykorzystania. Nie wszystkie wymagają na początku dużych nakładów finansowych, dlatego dostępne są również dla małych firm. W artykule przedstawiono kilka wybranych form promocji, które można prowadzić samodzielnie.

Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego bez reklamy trudno walczyć z konkurencją. O wiele trudniejszą sytuację mają firmy, które dopiero wchodzą na rynek, zwłaszcza nowe, niewielkie firmy. Muszą dopiero zbudować swoją pozycję, dołączyć do „peletonu”, a to nie jest łatwe. Promocja w internecie to te kanały marketingowe, do których firmy sięgają coraz częściej już na początku działalności.

Budżet na promocję w internecie jest niewielki, ale są pewne możliwości działania przy niewielkich wydatkach. Ograniczanie się do budowy strony internetowej to zbyt mało, niewiele to daje. To tak, jakby w realnej sytuacji uruchomić tradycyjny sklep w środku lasu. Kto o nim wie, kto do niego przyjedzie? Jest co najmniej kilka możliwości promocji firmy bez konieczności posiadania strony internetowej na własnym adresie URL.

Google Moja Firma

Pierwszym krokiem, polecanym zwłaszcza przedsiębiorcom działającym na lokalnym rynku jest utworzenie wizytówki w Google Moja Firma. Jest to darmowa funkcja, która umożliwia małym firmom nieomal natychmiastowe zaistnienie w wyszukiwarce Google. Wiąże się to z tzw. geolokalizacją wyników wyszukiwania na wiele słów kluczowych. Na czym polega geolokalizacja? Otóż algorytm Google rozpoznaje lokalizację komputera osoby wpisującej zapytanie i w pierwszej kolejności w wynikach wyszukiwania wyświetla strony internetowe z danego miasta lub regionu. Wcześniej wyświetla mapkę okolicy i wizytówki firm z serwisu Google Moja Firma. W ten sposób nawet nie mając własnej strony internetowej możemy zaistnieć w wynikach wyszukiwania Google. Co znajduje się w wizytówce tworzonej w panelu Moja Firma? Wszystkie niezbędne dane o firmie, dane kontaktowe, oferta, godziny otwarcia, opinie, zdjęcia, czyli podstawowe dane, na podstawie których firma może zdobyć klienta. Można również dodawać wpisy, podobnie jak na blogu lub w portalu społecznościowym. Wizytówkę należy utworzyć na własnym koncie Google, nawet jeśli nie robi się tego samodzielnie tylko zleca firmie lub osobie zewnętrznej (więcej o reklamie w Google – www.nvvi.eu/reklama-w-google).

Facebook

Tworzenie konta na Facebooku i budowa własnej strony internetowej jest dość proste, zresztą serwis poprowadzi kolejno przez wszystkie etapy tworzenia konta i strony. Dane, które podaje się na stronie na Facebooku są takie same, a więc dane o firmie, dane kontaktowe, oferta., godziny otwarcia i podobne. Posty na stronie mogą dotyczyć własnej oferty, promocji, nowych produktów, ciekawostki z branży, w zasadzie bez treści nie związanych z branżą. W postach można dodawać zdjęcia, filmy, można również dodawać oferty i uruchomić sklep. Prowadzenie strony firmowej na Facebooku robi się coraz bardziej skomplikowane, wymaga pewnej wiedzy, ale w podstawowym zakresie można to robić samodzielnie. Również płatna reklama jest łatwa do uruchomienia dla podstawowych kreacji reklamowych. W początkowym okresie to wystarczy, z czasem firma może zlecić te prace zewnętrznemu wykonawcy. Reklama na Facebooku jest bardzo rozbudowana i może być kierowana na osiągnięcie różnych celów: widoczność, konwersja, utrwalenie marki, przejście na stronę internetową (o ile jest), polubienia itd. Dla firm bardzo ważne są możliwości precyzyjnego kierowania reklam do wybranego grona odbiorców, tzw. targetu. Odbiorców reklamy możemy ograniczyć do pewnego obszaru, wieku, płci, zainteresowań, wykształcenia, zawodu, stanowiska pracy itd. dzięki temu skuteczność takiej reklamy jest większa. Analizując statystyki reklam jesteśmy w stanie optymalizować je zgodnie z założonymi celami, dla osiągania jeszcze większej skuteczności. Na Facebooku można również prowadzić różne działania marketingowe, w tym relacje na żywo (więcej – www.nvvi.eu/facebook).

Instagram

Dla wielu branż jako kanał marketingowy znakomicie sprawdza się Instagram. Korzystają z niego firmy działające w branży urody, mody, fit, zdrowego żywienia, turystyki, noclegów. Tworzenie konta jest proste, a prowadzenie polega na dodawaniu zdjęć, krótkich filmików i tzw. relacji. Posty powinny być opisane i tematycznie otagowane. Ciekawe i niebanalne zdjęcia i filmy przysparzają polubień i obserwujących powiększając stopniowo zasięg wpisów. Firmy z wymienionych branż chętnie korzystają z promocji prowadzonych przez tzw. influencerów, którzy odpłatnie publikują zdjęcia promocyjne. Można oczywiście skorzystać z płatnej reklamy i warto to robić. Trzeba również połączyć konto Instagram z kontem Facebook w celu wzajemnej promocji i prowadzenia reklamy płatnej.

Powyższe opisy są z konieczności bardzo skrótowe. Celem wpisu nie jest szczegółowe opisanie metod działania w poszczególnych portalach, a jedynie zasygnalizowanie względnie tanich możliwości prowadzenia promocji w internecie. Szczególnie ważny jest bardzo niski próg wejścia i brak wymogu posiadania strony internetowej. Oczywiście z czasem warto taką stronę zbudować, bo wówczas otwierają się całkiem nowe możliwości promocji we wspomnianych oraz innych kanałach.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły